Kamis, 13 Desember 2012

syurga


And now that we're here feeling so good
About all the things that we went through
Knowing that God is pleased with us too
It's not a dream, this is so true
Feeling the peace all around
Seeing things we could never imagine
Hearing the sound of rivers flow
And we know we'll be here forever
The feeling is indescribable
Knowing that this is our reward

itu sebagian dari lirik Maher Zain, yang berjudul Paradise. Paradise..?? ya, Syurga..

semua muslim pasti tahu akan tempat yang satu ini. tempat yang sering Allah gambarkan dalam Al-Qur'an, tempat pertama yang manusia huni, dan tempat terakhir yang manusia tuju. gambaran visi tertinggi seorang muslim.

saya yakin juga, semua muslim sudah mengetahui gambaran syurga, lengkap dengan segala keindahan nya dan segala kesempurnaannya. juga, tempat yang gambarannya diluar akal manusia. ya inilah masalahnya, masalah bagi mereka yang sering mengedapankan akal dibandingkan keimanan. namun, sebagaimana pun tidak masuk akalnya keberadaan syurga, tetap saja Syurga itu ada..!!

Syurga itu bukan pilihan, sekali lagi, bagi dirinya yang mengaku muslim, syurga itu bukan PILIHAN, tetapi kewajiban. ya, logis saja siapa sih yang mau masuk neraka. begitu pun alasan seorang menjadi muslim, kurang lebihnya ya pasti ingin syurga.

oke, latar belakangnya sudah jelas. diciptakan dari syurga, tempat kembali ke syurga, pilihan di antara dua, syurga atau syurga ( bodoh aja kalau ada yang kekeh milih neraka ), dan visi menjadi muslim pun adalah syurga. pertanyaannya, berapa persen muslim yang benar-benar "melangkah" kesana..??

jujur saja, sedikit. mungkin teman-teman banyak yang protes, "jangan menjudge gitu dong, kan kita belum tahu, masalah siapa yang masuk syurga atau nggak, itu kan urusan Allah.." iya, saya tahu, makanya saya mengatakan ini dalam perspektif manusia, bukan Allah (wew..). balik lagi ke pertanyaannya, dari mana penilaian itu berasal..?? lagi-lagi semua muslim yang MENGAJI, pasti tahu cara masuk syurga itu bagaimana, dan dengan apa..?? dilihat dari hal itu saja, dan lihat sekeliling kita.. hmmm

mirisnya, kalau kita diingetin, mereka pasti banyak berkilah, banyak alesan, entah itu masuk akal atau tidak, lagi-lagi "nggak mau masuk syurga aja maksa.." atau "maksa mau masuk neraka.." sereeemm..

ya, udahlah, biarkan mereka dengan pilihannya. yang pasti kita yakin dengan pilihan kita, Syurga..!!

eits jangan cepet klik like ya.. dengerin dulu lagu maher zein yang paradise.. baru like.. :)

Aku ingat kita berdoa di malam hari
Dan hanya bermimpi tentang hal ini bersama-sama
Aku sangat diberkati untuk memilikmu dalam hidup saya
Dan sekarang kita dapat menikmati berkat-berkat selamanya
Surga adalah di mana kita sekarang
Syurga, mimpi yang menjadi kenyataan
Syurga, terima kasih Allah!

(terjemahan lirik paradise-maher zein)

Artikel Terkait

syurga
4/ 5
Oleh

Berlangganan

Suka dengan artikel di atas? Silakan berlangganan gratis via email